AFLEVERING 3 | Na regen blijft de zon schijnen - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Naomi Tol - WaarBenJij.nu AFLEVERING 3 | Na regen blijft de zon schijnen - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Naomi Tol - WaarBenJij.nu

AFLEVERING 3 | Na regen blijft de zon schijnen

Blijf op de hoogte en volg Naomi

09 Maart 2018 | Curaçao, Curaçao

Ola lieve mensen,

Een maand geleden stuurde ik mijn laatste blog rond. Dat was het moment dat net iedereen op vakantie kwam en ikzelf ook een minivakantie had. De afgelopen maand heb ik juist de kant gezien en beleefd waarbij ik als ware bewoner het eiland mocht beleven.

De afgelopen weken heb ik veel nieuwe en mooie indrukken van het eiland mogen zien. Ook heb ik mijn mindere momentjes gehad. Zo begon mijn eerste week alleen als een domper na drie weken met allemaal leuke en gezellige mensen om me heen. Ik werd direct aan het denken gezet.. Wil ik hier blijven en ga ik dan op zoek naar een 'serieuze' baan; of zoek ik een bijbaantje, waardoor ik mezelf bezig houd.
Om die onzekerheid op te lossen kun je natuurlijk Brights drinken aan het strand (wat overigens wel erg lekker is!) of gezellig Skypen met allemaal leuke mensen in Nederland. Die week heb ik met ontzettend veel mensen gebeld of gevideobeld; dat was echt heel gezellig!!
Gelukkig kwam in die mindere week een nieuw huisgenootje, genaamd Floor. Floor en ik hebben verschillende connecties in Nederland, zonder dat wij elkaar (werkelijk) kenden. Zo is zij een vriendin van een vriendin van me, en is ze als kind zijnde altijd op Zomerkamp (de stichting waar ik me iedere zomer vrijwillig voor inzet) geweest. Daarnaast woont ze Breda, maar praat ze weer niet met een Brabants accent. Tot slot zit ze in haar laatste jaar van de ALO (sportopleiding). Oftewel, veel connecties die ons bij elkaar brengen en nog steeds houden. Zo eten we iedere dag samen, gaan we samen naar het strand, drinken we een heerlijke cappuccino smoothie bij ons lievelings strandtentje en houden we allebei van actieve ondernemingen (zoals wandelen naar bijzondere strandjes en kei hard dansen op de muziek).

De afgelopen drie weken heb ik dan ook alles met Floor (en af en toe Sep natuurlijk) beleefd. Sep mag natuurlijk niet in dit verhaal ontbreken. Even een ode aan hem: we hebben van de week samen schoongemaakt. Hij de badkamer en ik de keuken. Oftewel: een topteam!!


Het eerste weekend na mijn blog stond Karnaval (je schrijft het hier met een K). De optocht heb ik even bekeken.. maar bijzonder was deze niet. Ik denk dat het leuker is als je meeloopt met een wagen. De hele dag kan je dansen, drinken en paraderen met weinig kleren aan. Voor de omstanders is het gewoon grappig en leuk om een keer gezien te hebben.

Het weekend erna zijn we naar Playa Grandi geweest. Dat is het strand met de schilpadden. Ik was er al een keer geweest, maar je kunt er nooit te vaak naartoe gaan. Wederom waren het prachtige dieren en was het leuk om met ze mee te zwemmen. Ze lijken sloom, maar ze gaan eigenlijk best wel snel! Daarna zijn we naar een heel prachtig strand doorgereden: Playa Kalki. Je komt aan in een soort boomhut, echt heel vet! Vanuit de boomhut kijk je op het bounty strand en naar de blauwe zee. Het is werkelijk waar echt een plaatje!

Het regenseizoen was helaas al een beetje aanwezig, maar zette deze door in Nederlandse taferelen. De hele dag regenende het, waardoor de straten en de huizen erg afkoelden. 's Avonds liep iedereen met een lange broek, lange mouwen en dichte schoenen aan. Overdag liep ik me een spijkerbroek aan, zonder het warm of koud te hebben. Mensen die een week vakantie hadden moeten echt gebaald hebben!! Met de vele regenval viel pas op hoe het hele eiland op "buiten" is ingericht. Je kunt werkelijk niks doen, behalve naar de bioscoop, de mall Sambil of binnen zitten en serie/film kijken. Om toch iets nuttigs en leuks te doen, en de regen te vergeten, zijn Floor en ik samen met twee collega's Suus en Zayu naar de film geweest! De trailer van Black Panther zag er veelbelovend uit, het resultaat was iets minder. Over de special effects daarentegen ben ik wel te spreken, dat zag er echt heel goed uit! Voor de verhaallijn echter niet.. om het goed te maken, gaan we volgende week maandag weer naar de film. Dit keer 50 shades freed ;) Daar gaan we natuurlijk WEL voor de verhaallijn naartoe haha.

Twee weken geleden hebben we een leuke roadtrip gemaakt over het eiland! We begonnen op Grote Knip, wat echt één van de mooiste stranden van het eiland is!! Ik was er helemaal stil van toen ik die intens blauwe zee zag met een uitzicht.. just wauw! Bedenk daarbij een bounty strand, een zonnetje dat in je gezicht schijnt, een windje voor de afkoeling, een muziekje op de achtergrond, de geur van vlees op de BBQ en een koud biertje in je hand.
Na Grote Knip begon de roadtrip naar de Kleine Knip, Playa Jeremi, Playa Lagun en Santa Cruz. Kleine Knip vond ik vrij saai en 'klein'. Playa Jeremi vond ik erg verrassend en leuk! Veel locals hebben hun spullen meegenomen en de sfeer is werkelijk heel fijn. Geen zien en gezien worden, maar vooral kinderen die lekker spelen en ouders die bordspelen aan het spelen zijn. Playa Lagun ligt in een mooie inham/baai met een prettige relaxte sfeer. Er liggen verschillende bootjes wat het plaatje richting het water helemaal af maakte. Santa Cruz is ontzettend groot en breed. Hele families met wel 30 man spelen spelletjes, BBQ'en. De sfeer was vooral erg massaal. Voor ons tweeën was dat wat minder..

Afgelopen zondag zijn Floor en ik naar de Blauwe Kamer geweest! Heel cool.. eerst hebben we een wandeltochtje gemaakt en vervolgens kwamen we aan bij de rotsen. Om in de Blauwe Kamer te komen, wat een grot is die je via de zee zwemmend kunt bereiken, sprongen we in de zee boven een prachtig koraal met allemaal scholen vissen. Vervolgens zwommen we naar de kamer, wat door de reflectie van de zon met de zee een blauwe gloed in de grot geeft. Een beetje spooky om erin te zwemmen, maar zeker de moeite waard om daar naartoe te gaan. Na onze klim de rotsen weer op en de wandeltocht terug naar de auto hebben we genoten van een heerlijk biertje op het strand van Grote Knip.


TUSSEN HET CHILLEN DOOR....

Naast alle strandverhalen geef ik natuurlijk veel les. Ondertussen zijn de kinderen helemaal aan me gewend en kennen bijna alle kinderen mijn naam. Het schattigste blijven toch wel de peuters en de kleuters. Zo komen altijd op me af gerend en gaan aan mijn benen/armen/rug hangen. Echt waar: fantastisch! Zo leuk om met deze kinderen te werken en ze iedere week te zien groeien.
Op maandag geef ik freerunning, wat merendeel uit jongens bestaat. Echter zijn zij wel de enige groep die mijn naam van de ene kant van de zaal naar de andere kant roepen, om alleen maar te vragen of ik even wil kijken. Zo aandoenlijk!! Ze lijken stoere jongens, maar eigenlijk zijn ze allemaal super schattig!

Naast het lesgeven heb ik best wel veel tijd, waardoor ik me een beetje verveel. Om de tijd te vullen ben ik afgelopen dinsdag begonnen bij een naschoolse opvang. Wat een ervaring met kinderen toch allemaal kan doen. Als leidster ben ik verantwoordelijk voor het 'sport en spel' gedeelte, maar help ook met het huiswerk van de kinderen. Ontzettend leuk om al op zo'n jonge leeftijd te zien of ze goed zijn in een vak. Zo heb ik van de week een jongetje breuken uitgelegd en zag je een helder licht in zijn ogen verschijnen. Mooi om te zien!

Naast een baantje erbij, staat ook mijn PADI (duikbrevet) centraal. Afgelopen week heb ik al drie duiken gehad, morgen heb ik mijn laatste duik. Daarna moet ik mijn theorietoets maken, en dan heb ik mijn PADI Open Water in ontvangst!! Volgende week woensdag komt Saskia al.. en gaan we zeker samen duiken. Wat gaat de tijd snel!

Sommigen zullen wellicht denken: Naomi komt nooit meer terug naar Nederland haha. Ondanks de mooie plekjes die ik in het weekend bezoek, merk ik wel dat het eiland vrij klein is en dat ik al veel hotspots heb gezien. Daarnaast is het leven er vrij duur, wat je bij alles wat je doet over nadenkt. Het blijven AH Basic producten voor AH Excellent prijzen. Wat hier goedkoop is (op benzine, kip en bananen na), blijft voor Nederlandse begrippen gewoon erg duur. Daarnaast merk ik dat ik het lesgeven fantastisch vind en er veel energie van krijg, maar de rest van mijn leven graag als hobby indeel.
De vele "niks- momenten" op het strand hebben ervoor gezorgd dat ik HEEL veel tijd had om na te denken wat ik hierna wil doen en wanneer de tijd rijp is om terug te gaan. Voor sommigen wellicht wat eerder dan verwacht, maar nu staat mijn einddatum op medio/mei. Om me heen in het huis zie ik dat 5 maanden de perfecte balans is tussen alles kunnen zien, maar het nog niet beu raken.

De komende 2.5/3 maanden ga ik dus nog alles uit mijn tijd halen! Het allerbelangrijkst: genieten!! Daar ben ik overigens heel goed in geworden.. Ik kan tegenwoordig gewoon liggen en niks doen, niks moeten en aan alles overgeven. Niemand herkent me meer terug haha.

Tot de volgende keer maar weer!

Dikke KUS,
Naomi

  • 09 Maart 2018 - 15:02

    Marianne:

    klinkt heerlijk. Geniet er nog van. Ik ga graag een keer mee zwemmen met de schildpadden.


  • 09 Maart 2018 - 18:10

    Naomi Tol:

    Zeker dat ik die aan jullie laat zien! Ook duiken moet je doen mam :D

  • 10 Maart 2018 - 10:14

    Janneke:

    Zo ik heb me even helemaal bijgelezen. Wat bijzonder om je verhaal te lezen en hoe je even helemaal tot jezelf kunt komen (bent gekomen). Hoe is het om te duiken? Iig succes met het behalen van je diploma.
    Ook wel leuk dat je Floor hebt leren kennen, zodat je samen veel kunt delen!
    Wij hebben vorige week nog kunnen schaatsen met -7 graden, en inmiddels is de lente begonnen met 10 graden.
    Tot in mei!

  • 11 Maart 2018 - 09:08

    Gerret:

    Erg leuk om te lezen. Wat schrijf je prettig!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Naomi

Actief sinds 25 Jan. 2018
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 6130

Voorgaande reizen:

08 Januari 2018 - 30 Mei 2018

BON BINI Curaçao

Landen bezocht: